Over ons
Greg Alpár
Ik ben opgeleid tot wiskundedocent, toegepast wiskundige en informaticus. Mijn PhD-onderzoek ging over cryptografie en identiteitsbeheer. Op dit moment werk ik als onderwijsinnovator aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Naast het ondersteunen van docenten en beleidsmakers, geef ik les en doe ik onderzoek op het gebied van wiskunde- en informaticaonderwijs, cryptografie en privacy. In de periode 2017-2019 heb ik met een Comeniusbeurs de Open Maths cursus ontwikkeld en onderwezen op twee universiteiten. De ervaringen uit deze cursussen en de workshops daarna vormen de basis van deze site. Het doel van de Open Maths cursus, en deze site, is om wiskunde zo aan te bieden dat het aansluit bij de belangstelling van leerlingen, bij de realiteit van iedere dag, en bij het werken met een growth mindset. In mijn droombaan kan ik momenteel het universiteitsonderwijs vernieuwen, vaak op basis van de Open Maths cursus, en pas ik die ervaringen toe om anderen te ondersteunen.
Marloes van Hoeve
Ik geef met zeer veel plezier wiskunde op het Goois Lyceum te Bussum en ben als docentenopleider wiskunde werkzaam op de Hogeschool Utrecht. In 2000 ben ik gepromoveerd als geoloog en heb ik een aantal jaar als post-doc gewerkt voor de Universiteit Utrecht en TNO-NITG. Sinds 2004 sta ik voor de klas en heb ik aardrijkskunde en ´onderzoeken en ontwerpen´ gegeven. Na twee jaar kwam daar wiskunde bij, en later ook psychologie en mindfulness. In de periode van 2015 tot en met 2019 ben ik twee dagen per week als post-doc VO werkzaam geweest aan de Universiteit Utrecht, en heb ik de rol van mindset in de wiskundelessen onderzocht. De resultaten van mijn onderzoek vormen de basis van deze site. Op school doen we onderzoek naar de taal bij leerlingbesprekingen.
Sinds 2017 werken we samen aan het schrijven van artikelen, het geven van presentaties en het organiseren van bijeenkomsten om docenten kennis te laten maken met het werk van Dweck en Boaler.
We hebben presentaties gegeven op de wiskunde dagen (samen met Jacoliene van Wijk), de studiedag van de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren, en op de Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (onze presentatie op CERME11). Ter afronding van de Post-Doc VO hebben we een symposium georganiseerd voor een groep van 80 man waarin we – samen met Maartje Wolff (Happy Office) – mindset, Open Maths opdrachten en verandermanagement hebben gecombineerd. Ter afronding van de Comeniusbeurs heeft Greg een workshop georganiseerd waarbij docenten van verschillende hogescholen en universiteiten hebben samengewerkt om de Open Maths-aanpak breder in te zetten.