Blog

Brief van Jo Boaler aan leerlingen en studenten

Jo Boaler, een professor aan de Stanford-universiteit, is gespecialiseerd in de beste manieren om wiskunde te leren. Zij weet goede tips te geven aan leerlingen. Lees en deel deze brief om leerlingen aan te moedigen.

Wiskunde, mindset en duurzaamheid

De relatie tussen wiskunde en mindset is op zoveel plekken aanwezig. Wat we zien is dat het huidige wiskundeonderwijs vaak (te?) weinig aandacht besteedt aan Mondiale Ontwikkelingsdoelen, terwijl leerlingen óók en zeker bij het vak wiskunde kunnen leren over bijvoorbeeld duurzaamheid en klimaatverandering.

De kracht van open wiskundeopgaven

Wist je dat het gebruik van open wiskundeopgaven de wiskundige inzichten van leerlingen aanzienlijk kan verbeteren? Blijf lezen om te leren hoe deze aanpak kan bijdragen aan de motivatie en betrokkenheid van leerlingen bij het vak wiskunde.

Mindsetskepticisme

Op woensdag 5 oktober heb ik een presentatie gegeven op de ResearchED in Laren. De presentatie kunnen jullie vinden onder het kopje presentaties. In de middag was er een presentatie over Psychologie...

Groeimindset interventie

Laatste keer schreef ik over de mindsettheorie. Nu gaan we erop in hoe onderzoekers interventies doen. Op de Open Maths-website vind je veel meer over technieken die je in de klas kan toepassen. We...

Mindsets opnieuw bekeken

Nu het schooljaar begint is het goed om op een rij te zetten wat we op basis van de recentelijke wetenschappelijke publicaties over mindset weten. In latere blogposts kun je over interventies en...

Lessonstudy en mindset

De combinatie van vouwen, mindset en lessonstudy is een enorm leerzaam traject om met een groep docenten over leerlingen te praten.

Vertrouwen

Het geven van vertrouwen gaat niet door bepaalde stof als makkelijk of moeilijk te bestempelen. Ook al heb je jarenlang ervaring, je hebt steeds een nieuwe lichting leerlingen voor je. Ik heb steeds...