Blog
De kracht van open wiskundeopgaven
Wist je dat het gebruik van open wiskundeopgaven de wiskundige inzichten van leerlingen aanzienlijk kan verbeteren? Blijf lezen om te leren hoe deze aanpak kan bijdragen aan de motivatie en betrokkenheid van leerlingen bij het vak wiskunde.
De mythe van de wiskundeknobbel
Het idee van een aangeboren wiskundeknobbel kan leerlingen ontmoedigen en hun motivatie beïnvloeden.
Mindsetskepticisme
Op woensdag 5 oktober heb ik een presentatie gegeven op de ResearchED in Laren. De presentatie kunnen jullie vinden onder het kopje presentaties. In de middag was er een presentatie over Psychologie...
Groeimindset interventie
Laatste keer schreef ik over de mindsettheorie. Nu gaan we erop in hoe onderzoekers interventies doen. Op de Open Maths-website vind je veel meer over technieken die je in de klas kan toepassen. We...
Mindsets opnieuw bekeken
Nu het schooljaar begint is het goed om op een rij te zetten wat we op basis van de recentelijke wetenschappelijke publicaties over mindset weten. In latere blogposts kun je over interventies en...
Zijn grote wiskundigen genieen of mensen die werken vanuit een growth mindset?
Was Gauss eigenlijk een genie? Overpeinzingen vanuit de mindset theorie over het lesgeven van wiskundegeschiedenis.
Lessonstudy en mindset
De combinatie van vouwen, mindset en lessonstudy is een enorm leerzaam traject om met een groep docenten over leerlingen te praten.
Vertrouwen
Het geven van vertrouwen gaat niet door bepaalde stof als makkelijk of moeilijk te bestempelen. Ook al heb je jarenlang ervaring, je hebt steeds een nieuwe lichting leerlingen voor je. Ik heb steeds...
Leren kost tijd
In deze wereld waarin alles snel snel snel moeten vergeten we het haast: leren kost tijd. Leren kost tijd omdat we moeten spelen met nieuwe theorie, vertrouwen moeten krijgen in wat we leren, moeten...