We hebben al regelmatig bijdragen geleverd aan Euclides over wiskunde en mindset. We zijn hier nog altijd mee bezig, zie ook deze website voor materiaal en inspiratie. De relatie tussen wiskunde en mindset is op zoveel plekken aanwezig; leerlingen die vanuit een growth mindset wiskunde opgaven aan het maken zijn, zijn minder bang om fouten te maken en hebben meer vertrouwen dat ze, ook als het even niet lukt, door oefening weer keer gaan begrijpen. En wiskunde is als vak een uitdaging waarbij je enorm getriggerd kan worden en je dus kan oefenen met je mindset.  

Omdat we alle twee ook begaan zijn met het milieu en duurzaamheid waren we zeer geïnteresseerd toen we hoorden van de Educating the Educators IV conference (ETE IV) met als onderwerp STEM & Open Schooling for Sustainability Education. Deze conferentie vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in Leiden.  

Het mooie van het geven van een presentatie is dat je altijd weer dieper gaat nadenken over wat je wil zeggen, en hoe de dingen op elkaar ingrijpen. En tijdens de voorbereiding van deze presentatie kwam Greg opeens met het volgende model. Hoe mooi is dit voorbeeld ook weer, dat je als wiskundige werkt met modellen en daarmee weer meer inzicht krijgt in de problematiek. Hier zie je het model in werking.

Driehoekmodel wiskunde, duurzaamheid, growth mindset

Wat we zien is dat het huidige wiskundeonderwijs vaak (te?) weinig aandacht besteedt aan Mondiale Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals, sdgs.un.org), terwijl leerlingen óók en zeker bij het vak wiskunde kunnen leren over bijvoorbeeld duurzaamheid en klimaatverandering. Daartoe stellen we een model voor dat duurzaamheid integreert in de Open Maths-benadering. Bij Open-Maths leren we leerlingen dat werken vanuit vertrouwen met een growth mindset helpt bij wiskunde en dat andersom het omgaan met frustratie bij wiskunde en het leren van fouten een growth mindset kan stimuleren.  

Beide elementen hebben ook betrekking op duurzaamheid: leerlingen kunnen moedeloos worden van de enorme problematiek. Als leerlingen vanuit vertrouwen leren, en ook voelen dat hun bijdrage helpt, kunnen ze mee gaan denken. Door duurzaamheid te gebruiken als context zien leerlingen de relevantie van wiskunde en met wiskunde kunnen problemen in de wereld worden onderzocht. Door duurzaamheid aandacht te geven, ook en juist bij wiskunde, kunnen we onze leerlingen met vertrouwen voorbereiden op een duurzame toekomst. 

Wat we vaak merken is dat wiskunde docenten, als ze dit horen, wel enthousiast zijn, maar als ze dan later een gesprek hebben gehad met leerlingen in de klas voelen ze zich soms ook onervaren. Onervaren in het praten over emoties, en in de kennis over duurzaamheid. Hoe mooi dat de HU samen met UU, HvA en U-talent een congres over duurzaamheid organiseren voor alle docenten van het VO. Om kennis aan te bieden en uit te vragen wat de wensen zijn. Duurzaamheid komt ook steeds meer terug in het aanbod bij de lerarenopleiding, en om de docenten die al zijn afgestudeerd ook mee te nemen volgen er diverse bij- en nascholingscursussen.