Portret van prof. dr. Jo Boaler op de Stanford universiteit

prof. dr. Jo Boaler (Stanford-universiteit)

Jo Boaler heeft een brief geschreven aan alle leerlingen en studenten die wiskunde willen leren. De inhoud van deze brief is zo waardevol, dat we hem vertaald hebben en hier publiceren. Onze Nederlandse vertaling maakt de boodschap makkelijker voor in de les, met verwijzing naar de Engelse bron waar dan verdieping kan worden gevonden. Je kunt de brief afdrukken of op andere manieren delen met leerlingen. Wij zijn van mening dat dit een zeer inspirerende en motiverende start van 2024 biedt!


Beste leerling of student,

Ik ben een professor aan de Stanford-universiteit en gespecialiseerd in de beste manieren om wiskunde te leren. … Ik heb met veel leerlingen en studenten gewerkt, van kleuterschool tot universiteit, en gemerkt dat ze baat hebben bij de boodschappen die ik hieronder deel:

Het is belangrijk om te worstelen! De belangrijkste tijd voor je hersenen is wanneer je moeite hebt en ideeën moeilijk vindt. Je hersenen zijn als een spier – wanneer je je hersenen uitdaagt, is het alsof je in de sportschool traint. Sommige leerlingen – vaak degenen die het beste presteren – geloven dat worstelen een teken van zwakte is. Dit is heel ver van de waarheid. We weten dat de meest succesvolle mensen ter wereld degenen zijn die positief reageren in tijden van worsteling. Het is ook belangrijk om je fouten te vieren; dat zijn momenten waarop je hersenen worstelen en groeien!

Er bestaat niet zoiets als een wiskundeknobbel! Niemand wordt geboren met een “wiskunde-brein” en succes in wiskunde komt niet door “talent” of “gaven”, het komt door hard werken. We bouwen allemaal wiskundige paden op of versterken die wanneer we aan wiskundeproblemen werken. De beste manier om paden op te bouwen is door vragen te beantwoorden, door met wiskunde bezig te zijn! Als er een onderdeel van wiskunde is waar je je niet zeker over voelt, werk dan door enkele vragen heen en je zult de paden ontwikkelen die je nodig hebt.

Wiskunde draait niet alleen om regels! Wiskunde is niet, zoals veel mensen denken, een vak dat bestaat uit regels en methoden. Het is een conceptueel vak dat bestaat uit een paar grote, prachtige ideeën en de verbindingen daartussen. … Als je de ideeën tijdens je lessen grondig leert, ben je een wiskundige.

Benader wiskunde op verschillende manieren! We leren wiskunde wanneer we visualiseren, tekenen, bouwen, schrijven, praten over ideeën en bewegen, naast het berekenen, omdat wiskunde een multidimensionaal onderwerp is. Als je wilt dat je hele brein zich op de beste manier ontwikkelt, zorg dan dat je wiskunde ervaart op al deze verschillende manieren.

Langzaam is goed! Hoog presteren in wiskunde betekent niet dat je snel moet denken, want wiskunde gaat niet over snelheid. Wiskundigen zijn vaak erg langzame denkers, omdat ze grondig en diepgaand nadenken. Ze weten dat, wanneer je diep in wiskundige ideeën duikt, je de schoonheid van wiskunde kunt ervaren.

Kom op voor jezelf! Iedereen zou moeten werken op het hoogst haalbare niveau van wiskunde waar ze klaar voor zijn. Als de wiskunde die je nu volgt te makkelijk is, probeer dit dan aan te kaarten; misschien zijn er mogelijkheden voor andere soorten wiskunde of voor verdieping binnen de huidige wiskunde. Praat hier met je leraren over! Je moet altijd streven naar wiskunde op een hoog niveau, omdat we allemaal kunnen leren op het hoogste niveau, en wiskunde zou een onderdeel moeten zijn van ieders toekomst.