Mindsets en wiskunde
‘Ik snap er helemaal niets van’ of ‘Wat een domme fout’. Kleine zinnetjes die leerlingen hardop zeggen, en die voor docenten een belangrijk signaal zijn. Ze laten zien dat de leerling op dat moment vanuit een fixed mindset aan het werk is. In dit artikel legt Marloes van Hoeve uit wat een mindset is, hoe die fixed of growth kan zijn en hoe docenten in hun lessen de mindset van leerlingen kunnen beïnvloeden.
Lees het artikel van Marloes van Hoeve in Euclides (jaargang 94/4) over Mindsets en Wiskunde:
Mindset en lesmateriaal
De mindset van een leerling speelt een grote rol bij het leren van wiskunde. Staat een leerling open voor nieuwe dingen en durft hij fouten te maken? Het gedrag van de docent heeft invloed op de...
Het grenzeloze brein
Jo Boaler is de schrijfster van het boek Mathematical Mindset waarin ze de theorie van Carol Dweck over fixed en growth mindset toepast op de wiskundelessen. Dit boek was vier jaar geleden de aanzet...
Op weg naar groeimentaliteit op school
Op weg naar groeimentaliteit in het Nederlandse wiskundeonderwijs Wiskunde is de basis van wetenschappen en is belangrijk voor het carrièresucces van een leerling. Growth mindset (oftewel...