We kennen allemaal de dagelijkse uitdagingen van het lesgeven in wiskunde—het balanceren van lesplannen, het nakijken van toetsen en het inspelen op de diverse behoeften van onze leerlingen. Maar wat als er een eenvoudige manier was om onze leerlingen beter te laten presteren in wiskunde, vooral degenen die het het moeilijkst hebben?

Het brein is als een spier die sterker wordt wanneer het moeilijke uitdagingen aangaat. (Image: DALL-E*)

Een recente studie in de VS, gepubliceerd in Nature, een van de meest prestigieuze wetenschappelijke tijdschriften, toont aan dat een korte, online interventie gericht op een growth mindset een aanzienlijk verschil kan maken in de wiskundeprestaties van onze leerlingen. En het mooiste is dat we zo’n interventie gemakkelijk in ons onderwijs kunnen integreren.

Belangrijkste inzichten van het artikel voor jouw klas:

  1. Help strijdende leerlingen: De studie ontdekte dat leerlingen die met lagere cijfers aan de middelbare school beginnen, duidelijke verbeteringen zagen in hun wiskundecijfers nadat ze hadden geleerd dat hun vaardigheden kunnen groeien door inspanning. Stel je voor dat je jouw leerlingen, vooral degenen die zich ontmoedigd voelen, de tools kunt geven om in hun eigen potentieel te geloven. Een kleine verschuiving in mindset kan leiden tot meetbare vooruitgang.
  2. Verbeter resultaten in wiskunde en wetenschap: Het onderzoek wees specifiek op verbeteringen in wiskunde en wetenschap—gebieden waarvan leerlingen vaak denken dat talent vastligt. Door een growth mindset te bevorderen, kun je je leerlingen helpen deze mentale barrières te doorbreken. Dit is een praktische manier om doorzettingsvermogen en veerkracht aan te moedigen, die cruciaal zijn voor het beheersen van complexe wiskundige concepten.
  3. Gemakkelijk te implementeren: De interventie duurt minder dan een uur en is ontworpen om eenvoudig te implementeren. Het is een goedkope, maar effectieve tool die je bestaande curriculum kan aanvullen. Zie het als een manier om je onderwijs te versterken zonder extra werk toe te voegen.
  4. Maak gebruik van invloed van leeftijdsgenoten: De studie toonde ook aan dat leerlingen eerder een growth mindset omarmen wanneer hun leeftijdsgenoten dat ook doen. Dit suggereert dat door een klasomgeving te creëren waarin inspanning en vooruitgang worden gevierd, je de impact op je leerlingen kunt versterken. Jouw rol in het vormgeven van deze omgeving is essentieel.
  5. Laat elke worsteling tellen: In onze wiskundelessen worden leerlingen vaak geconfronteerd met moeilijke problemen. Door het idee te versterken dat deze uitdagingen kansen zijn om te groeien, kun je hen helpen de veerkracht te ontwikkelen die ze nodig hebben om te slagen—niet alleen in wiskunde, maar ook in het leven.

Waarom is dit belangrijk voor jou?

Dit gaat niet om het toevoegen van nog een taak aan je werkdruk; het gaat erom de tijd die je al besteedt effectiever te maken. Door growth-mindsetprincipes in je klas te integreren, geef je je leerlingen een krachtig instrument voor succes. En het beste van alles? De studie toont aan dat deze voordelen echt en haalbaar zijn, zelfs in een drukke, veeleisende onderwijsomgeving.

Laten we onze leerlingen het vertrouwen geven om elke wiskundige uitdaging aan te pakken door hen te helpen geloven in hun vermogen om te groeien. Deze eenvoudige verschuiving kan een groot verschil maken—niet alleen in hun cijfers, maar ook in hun leven.

Hoe ziet zo’n interventie er in de praktijk uit?

Je vraagt je misschien af hoe deze growth-mindsetinterventie in de praktijk werkt, en het antwoord is verfrissend eenvoudig. Het draait allemaal om het begrijpelijk en toepasbaar maken van de wetenschap achter leren voor leerlingen. In de studie wordt de interventie in twee sessies gedeeld, 2 maal 25 minuten.

  1. Begin met een krachtige metafoor: De interventie begint met het introduceren van een herkenbaar idee: Het brein is als een spier die sterker (en slimmer) wordt wanneer het moeilijke uitdagingen aangaat. Deze metafoor helpt leerlingen in te zien dat leren, vooral in wiskunde, niet draait om aangeboren talent, maar om inspanning en groei. Het is een gemakkelijke manier om hun kijk op hun eigen potentieel te veranderen. (Ter inspiratie, je kunt de video door professor Carol Dweck over growth mindset en de video en de video over growth mindset in de wiskunde en neuroplasticiteit door professor Jo Boaler bekijken.)
  2. Verbind met ervaringen uit het leven: Vervolgens helpt de interventie leerlingen deze metafoor toe te passen op hun schoolwerk. Ze leren dat worstelen met moeilijke problemen niet betekent dat ze geen talent hebben—het betekent juist dat ze op de goede weg zijn om hun vaardigheden te ontwikkelen. Om deze boodschap echt te laten landen, bevat de interventie verhalen en voorbeelden van wetenschappers, oudere leerlingen en bekende personen die delen hoe zij hebben geprofiteerd van een growth mindset. (Ter inspiratie, bekijk de video waarin Michael Jordan, een van de beste basketbalspelers ooit, vertelt over zijn succes.)
  3. Stimuleer leerlingen om actie te ondernemen: Tot slot worden leerlingen aangemoedigd om wat ze hebben geleerd in de praktijk te brengen. Ze bedenken hun eigen strategieën om een growth mindset toe te passen, zoals volhouden bij moeilijke problemen, om hulp vragen wanneer dat nodig is, en hun studiemethoden aanpassen. Deze stap is cruciaal omdat het abstracte ideeën omzet in concrete acties die echt een verschil kunnen maken in hun leerproces.

___
* Prompt: “Please make a cartoon-like and friendly picture with the brain behaving like a muscle.”