Op woensdag 5 oktober heb ik een presentatie gegeven op de ResearchED in Laren. De presentatie kunnen jullie vinden onder het kopje presentaties. In de middag was er een presentatie over Psychologie in het onderwijs (door Casper Hulshof, een van de auteurs van het boek ‘Bijna alles wat je moet weten over psychologie’) en daar werd onder andere gesproken over fraude, cherry picking en repliceerbaarheid. En bij dat laatste werd het werk over mindset als voorbeeld genoemd. Recente artikelen van bijvoorbeeld Sikh et al, 2018 en Burgoyne et al, 2020, geven inderdaad aan dat in sommige onderzoeken de interventies geen of te weinig effect hebben. Hij noemde deze artikelen en klonk duidelijk sceptisch over mindset onderzoek. Helaas werd een ander artikel, van Yeager & Dweck (2020), vervolgens niet ook aangehaald. Bij dat laatste artikel gaan ze in op de controversies en wat we ervan kunnen leren.
Ik ben soms ook kritisch op de interventies. Ik zie growth mindset niet als doel, fouten maken vind ik nog steeds lastig, en in hoeverre we onze leerlingen echt kunnen beïnvloeden dat is ook een uitdaging. En aan de andere kant om het dan zomaar met het waswater weg te gooien, dat zou ik ook echt niet willen.
Ik merkte dat ik tijdens de presentatie over psychologie in het onderwijs ook een beetje boos werd. Hoe kun je het mindset onderzoek nu zo samenvatten? Even later gaf de spreker aan dat mindsetinterventies ook een soort nudging zijn, en hij vroeg zich af hoe het dan komt dat het niet werkt. Maar dan heeft hij de enorme hoeveel literatuur waarin wordt weergegeven wat er allemaal werkt niet gebruikt.
Ik vond het jammer dat hij zijn punt over repliceerbaarheid wilde maken met mindset. En dat hij daarbij aan cherry picking deed wat betreft de literatuur. Maar het is ook weer zo leerzaam om jezelf te observeren wat er dan allemaal gebeurt. Ik vind het jammer dat veel docenten dit horen en dan misschien niet meer ‘geloven’ in mindset en dan veel fixed boodschappen gaan gebruiken. Maar dan vertrouw ik niet genoeg op onze eigen ervaringen. Ik denk dat iedereen die leest over mindset, en die er ervaring mee heeft, ervan kan leren.
En het heeft me ook weer geïnspireerd om deze blog te schrijven.
Referenties
- Burgoyne, A., Hambrick, D. and Macnamara, B., 2020. How Firm Are the Foundations of Mind-Set Theory? The Claims Appear Stronger Than the Evidence. Psychological Science, 31(3), 258-267. DOI: https://doi.org/10.1177/0956797619897588
- Sisk, V., Burgoyne, A., Sun, J., Butler, J. & Macnamare, B. (2018). To What Extent and Under Which Circumstances Are Growth Mind-Sets Important to Academic Achievement? Two Meta-Analyses. Psychological Science, 29, 549-571. DOI: https://doi.org/10.1177/0956797617739704
- Yeager, D. S., & Dweck, C. S. (2020). What can be learned from growth mindset controversies?. American psychologist, 75(9), 1269.
Recent Comments